Generelt 19 januar 2023
Når der skal udgraves og nedbrydes et 218 m2 stort dampkammer i et trafikeret kryds ved Polititorvet, så kan det ikke undgå at skabe trafikale og logistiske problemer.
Og det er netop en af de opgaver, som anlægs- og entreprenørfirmaet Tscherning skal løse for HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, når der skal nedlægges over 50 gamle dampkamre og fraskæres 200 dampkanaler i indre København. For projektet kommer til at berøre nogle af de allermest centrale lokationer, når kamre ved både Tivoli, Christiansborg, Polititorvet og Amalienborg skal nedlægges.
Direkte dialog med de relevante myndigheder
Især den logistiske planlægning er en spændende og avanceret opgave. En opgave, der kræver et tæt samarbejde med både Vejmyndighederne, kommunen samt de berørte brugere og beboere af området, så generne ved udgravningen bliver mindst mulige for alle parter. ”Vi ved, at der kommer store logistiske udfordringer, når vi starter op på de forskellige lokationer,” fortæller projektleder hos Tscherning, Hans Møller Jensen. ”Det løser vi ved løbende at have direkte dialog med de relevante myndigheder samt naturligvis ved god planlægning. Vi starter fx op i Tivoli her i januar, hvor de alligevel har vinterlukket.”
Opfyldning med genbrugsjord
De mange dampkamre og kanaler ligger spredt i Københavns undergrund og har været brugt til at distribuere fjernvarme med damp til huse og lejligheder. Men i dag er det mere økonomisk og bedre for miljøet med vandbåren distribution af varmen, og de gamle kamre og kanaler anvendes derfor ikke længere.
Dampkamrene varierer i størrelse fra 5 m2 og helt op til 218 m2. Rent praktisk skal Tscherning åbne op til kamrene fra gadeplan, hvorefter dampkanalerne støbes til og selve kammeret opfyldes med genbrugsjord. Slutteligt skal veje og belægninger genetableres, inden det enkelte projekt er færdigt.
Hele den samlede entreprise udføres i fire etaper, og første etape ved Lersø Parkallé på Nørrebro er allerede afsluttet. ”På vores første del af projektet var der i alt 10 gamle dampkamre, der skulle nedlægges. Og for Tscherning var det en opstart, som forløb helt efter planen,” fortæller Hans Møller Jensen og fortsætter: ”Vi har et utroligt godt samarbejde med HOFOR, og det er en fornøjelse at arbejde sammen med en professionel bygherre. Vi har lært meget, og vi har samtidig haft stor fordel af vores egen praktiske erfaring med udgravning, nedbrydning, diamantskæring og jordhåndtering samt den efterfølgende reetablering af veje og belægninger.”
Tidlig involvering
Den største udfordring bliver, i følge Hans Møller Larsen, at beboere, trafikanter og brugere bliver mindst muligt berørt, og at sikkerheden omkring det enkelte projekt er helt i top. Men tidlig involvering er en stor fordel for alle parter, og en konstruktiv dialog med relevante myndigheder og parter er med til at mindske de trafikale og logistiske udfordringer. Så også denne opgave er én, som Tschernings team ser frem til at løse.
Foto øverst: Hans Møller Jensen (t.h) foran afspærring ved Glyptoteket og Tivoli
Når der skal udgraves og nedbrydes et 218 m2 stort dampkammer i et trafikeret kryds ved Polititorvet, så kan det ikke undgå at skabe trafikale og logistiske problemer.
Og det er netop en af de opgaver, som anlægs- og entreprenørfirmaet Tscherning skal løse for HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, når der skal nedlægges over 50 gamle dampkamre og fraskæres 200 dampkanaler i indre København. For projektet kommer til at berøre nogle af de allermest centrale lokationer, når kamre ved både Tivoli, Christiansborg, Polititorvet og Amalienborg skal nedlægges.
Direkte dialog med de relevante myndigheder
Især den logistiske planlægning er en spændende og avanceret opgave. En opgave, der kræver et tæt samarbejde med både Vejmyndighederne, kommunen samt de berørte brugere og beboere af området, så generne ved udgravningen bliver mindst mulige for alle parter. ”Vi ved, at der kommer store logistiske udfordringer, når vi starter op på de forskellige lokationer,” fortæller projektleder hos Tscherning, Hans Møller Jensen. ”Det løser vi ved løbende at have direkte dialog med de relevante myndigheder samt naturligvis ved god planlægning. Vi starter fx op i Tivoli her i januar, hvor de alligevel har vinterlukket.”
Opfyldning med genbrugsjord
De mange dampkamre og kanaler ligger spredt i Københavns undergrund og har været brugt til at distribuere fjernvarme med damp til huse og lejligheder. Men i dag er det mere økonomisk og bedre for miljøet med vandbåren distribution af varmen, og de gamle kamre og kanaler anvendes derfor ikke længere.
Dampkamrene varierer i størrelse fra 5 m2 og helt op til 218 m2. Rent praktisk skal Tscherning åbne op til kamrene fra gadeplan, hvorefter dampkanalerne støbes til og selve kammeret opfyldes med genbrugsjord. Slutteligt skal veje og belægninger genetableres, inden det enkelte projekt er færdigt.
Hele den samlede entreprise udføres i fire etaper, og første etape ved Lersø Parkallé på Nørrebro er allerede afsluttet. ”På vores første del af projektet var der i alt 10 gamle dampkamre, der skulle nedlægges. Og for Tscherning var det en opstart, som forløb helt efter planen,” fortæller Hans Møller Jensen og fortsætter: ”Vi har et utroligt godt samarbejde med HOFOR, og det er en fornøjelse at arbejde sammen med en professionel bygherre. Vi har lært meget, og vi har samtidig haft stor fordel af vores egen praktiske erfaring med udgravning, nedbrydning, diamantskæring og jordhåndtering samt den efterfølgende reetablering af veje og belægninger.”
Tidlig involvering
Den største udfordring bliver, i følge Hans Møller Larsen, at beboere, trafikanter og brugere bliver mindst muligt berørt, og at sikkerheden omkring det enkelte projekt er helt i top. Men tidlig involvering er en stor fordel for alle parter, og en konstruktiv dialog med relevante myndigheder og parter er med til at mindske de trafikale og logistiske udfordringer. Så også denne opgave er én, som Tschernings team ser frem til at løse.
Foto øverst: Hans Møller Jensen (t.h) foran afspærring ved Glyptoteket og Tivoli
Foto: Åbning af dampkammer fra gadeplan ved Tietgensgade/Glyptoteket
Foto: Åbning af dampkammer fra gadeplan ved Tietgensgade/Glyptoteket
Foto: Hans Møller Jensen fremviser projekttegning over placering af dampkammer
Foto: Hans Møller Jensen fremviser projekttegning over placering af dampkammer
Foto: Tschernings arbejdsmiljøleder på inspektionsrunde ved projekterne i Tivoli
Foto: Tschernings arbejdsmiljøleder på inspektionsrunde ved projekterne i Tivoli
DEL ARTIKLEN:
Tscherning sponsorerer spritnyt kvinde elite-cykelhold
Bæredygtig udvikling med Danmarks Indsamlingen
Tscherning ansætter erfaren nedrivningsdirektør
Genbrug - fra vision til virkelighed
Fra tanke til handling - genbrug af huldæk
Tscherning åbner i Jylland
Tscherning på forsiden af Børsen Byggeri
BEE ENGAGED!
3 x 10 år hos Tscherning
I dag er vi ualmindeligt stolte - og med god grund
Invitation til jubilæumsfest
Skal der være fest…
Nedrivningsdirektør hos Tscherning fylder 50 år
Fra indsat til ansat: På skolebænken i fængslet
Tscherning og Raundahl & Moesby i fuld gang på Risskov Brynet
Over 50 års anciennitet: Et stort farvel til to seje Tscherning-herrer
Udgravning af dampkamre med logistisk planlægning i fokus
Ny markedschef hos Tscherning
Ombygning med fokus på genanvendelse
Søren Tscherning fylder 60 år
Bæredygtig byudvikling i Lisbjerg
Mere i nedrivning end blot at smadre ting
Studerende fik central rolle i anlægsopgave
Temaprisen ved Årets Ejerleder 2023
En del af holdet
Funktionel førstehjælpscontainer
Tscherning er indstillet til Renoverprisen 2024
Køge Nord: Innovative løsninger udvikler ny bydel
ASBEST: Sikkerheden er førsteprioritet
Tscherninghuset on-line
Indvielse af Tscherninghuset
ÅRETS RENOVERPRIS: TSCHERNINGHUSET ER VIDERE
Tscherning opruster inden for byggepladsservice og -logistik
Historisk stærkt regnskab for Tscherning
Ny økonomidirektør hos Tscherning
Årsregnskab 2022-2023: Omsætningsrekord igen
Tscherning trodser svært år og lander rekordresultat
Tscherning bliver medejer af Fremtidens Fundament
Tscherninghuset vinder Renoverprisen 2024
384 arter fundet ved klimaprojekt i Køge Nord
Tscherning ansætter Dagrofa-profil som ny økonomidirektør
Endnu en hæderspris til Tscherninghuset
se alle