Der er meget mere i nedrivning end blot at smadre ting
At der var mere i nedrivningsfaget, vidste Kenneth Pihlkjær godt, inden han drog afsted til Horsens for at tage nedriveruddannelsen. Han blev dog alligevel overrasket over hvor meget mere faget indeholder. Han blev meget klogere på blandt andet asbest, farlige stoffer og bæredygtigt byggeri. Uddannelsen har givet Kenneth en sund nysgerrighed på faget og fremtiden. Han vil blandt andet gerne bore sig mere ned i bæredygtigt nedrivning- og byggeri, som uddannelsen introducerede ham til.
Kenneth har været en del af Tscherning i 3,5 år og arbejder som nedriver. Efter et års tid i Tscherning spurgte Kenneths nærmeste leder Dean Christensen, om Kenneth havde mod på at gennemføre nedriveruddannelsen. Umiddelbart lød tilbuddet godt, men med en skolehistorik hvor to lange skoleforløb, henholdsvis som VVS’er og mekaniker, dræbte gejsten, gjorde at Kenneth var lidt betænkelig.
- Nedriveruddannelsens skoleforløb er på 14 dage ad gangen, og det er lige til at overkomme for sådan en som mig, der gerne skal ud og røre mig og lave noget praktisk. Af den årsag sagde jeg ja til uddannelsestilbuddet, og det har jeg ikke fortrudt, fortæller Kenneth.
Bedste kollega på uddannelsen
Ifølge Kenneth var uddannelsen meget givende, han lærte blandt andet om asbest, farlige stoffer og bæredygtig nedrivning og byggeri. Sidstnævnte emne berørte uddannelsen kun kort, men Kenneth synes, at netop det emne er meget interessant, og vil gerne vide mere, om hvordan man kan mindske byggeriets CO2 aftryk.
Kenneth fik under uddannelsen også lov til at bruge sine evner for matematik. Ifølge ham selv var han ikke specielt god til matematisk, inden han startede, men på skolen faldt femøren, og han blev så god, at han kunne hjælpe sine medstuderende med de opgaver, hvor der skulle udregnes mængder, tryk og lignende.
Da Kenneth afsluttede uddannelsen, blev han af sine medstuderende kåret som ’Bedste kollega’, en titel der kom lidt bag på ham.
- Ærligt så så jeg ikke det komme, og jeg ved ikke præcist, hvorfor jeg fik den titel. Måske fordi jeg hjalp de andre med matematikopgaverne - men det er bare et gæt, siger Kenneth.
Udvikling og fastholdelse af medarbejdere er vigtigt
Både Dennis Becker, afdelingschef og Dean Christensen, produktionsleder, er meget åbne, når emnet omhandler udvikling og uddannelse af medarbejdere i Tscherning. De sender jævnligt medarbejdere på nedriver- og formandsuddannelse. Begge med samme formål, at gøre medarbejdere mere fagligt stærke.
- Jeg oplever, at de medarbejdere der har været igennem nedriveruddannelsen, kommer retur mere selvstændige, fagligt stærkere og mere selvsikre – og det gælder også for Kenneth. Jeg ser gerne, at de medarbejdere vi sender på uddannelse, har været i Tscherning i minimum et års tid. På denne måde har både de og jeg et kendskab til hinanden og er klogere på retning og udvikling. Eneste ulempe ved at sende folk på uddannelse er, at vi skal ’lukke hullerne’ på opgaverne, når de er på skole, og det er ikke altid nemt, fortæller Dean.
Det holder dog ikke Dean tilbage for også at sende medarbejdere afsted på uddannelse i fremtiden. I en branche med en relativ høj udskiftning, så er uddannelse og øvrige udviklingsmuligheder naturligvis også en del af fastholdelsen af medarbejdere.
Dennis har været mange år i branchen, og han ved, at det er svært at fastholde medarbejdere i faget, og derfor er uddannelse et af de tiltag, som kan hjælpe på en mere varig relation.
- I Tscherning er uddannelse og gode medarbejderforhold naturlige elementer i fastholdelsen af vores medarbejdere. Hvis man ikke indenfor de første par år bliver tilbudt uddannelse, så er det ikke nødvendigvis fordi Tscherning ikke vil satse på én given medarbejder, men et udtryk for, at man måske ikke kan undværes i længere tid på det pågældende tidspunkt eller at man allerede besidder de rette kompetencer og kigger på fremtidige muligheder. Man er som medarbejder naturligvis altid velkommen til at høre, om man kan komme i betragtning til uddannelse eller øvrige udviklingsmuligheder, siger Dennis.
Tatoveringer symboliserer gennemførslen af nedriveruddannelsen
At gennemføre nedriveruddannelsen er stort, og for de fire Tscherning medarbejdere blev det fejret med et varigt minde i form af tatoveringer.
- Jeg er stolt af at have gennemført uddannelsen, så det må godt cementeres - og det har jeg og de andre fra Tscherning, som jeg læste med, gjort med at få lavet en tatovering. Min tatovering er på min overarm og er en figur, der holder et brækjern. Det symboliserer meget godt, hvad jeg laver til hverdag, smiler Kenneth.
Der er meget mere i nedrivning end blot at smadre ting
At der var mere i nedrivningsfaget, vidste Kenneth Pihlkjær godt, inden han drog afsted til Horsens for at tage nedriveruddannelsen. Han blev dog alligevel overrasket over hvor meget mere faget indeholder. Han blev meget klogere på blandt andet asbest, farlige stoffer og bæredygtigt byggeri. Uddannelsen har givet Kenneth en sund nysgerrighed på faget og fremtiden. Han vil blandt andet gerne bore sig mere ned i bæredygtigt nedrivning- og byggeri, som uddannelsen introducerede ham til.
Kenneth har været en del af Tscherning i 3,5 år og arbejder som nedriver. Efter et års tid i Tscherning spurgte Kenneths nærmeste leder Dean Christensen, om Kenneth havde mod på at gennemføre nedriveruddannelsen. Umiddelbart lød tilbuddet godt, men med en skolehistorik hvor to lange skoleforløb, henholdsvis som VVS’er og mekaniker, dræbte gejsten, gjorde at Kenneth var lidt betænkelig.
- Nedriveruddannelsens skoleforløb er på 14 dage ad gangen, og det er lige til at overkomme for sådan en som mig, der gerne skal ud og røre mig og lave noget praktisk. Af den årsag sagde jeg ja til uddannelsestilbuddet, og det har jeg ikke fortrudt, fortæller Kenneth.
Bedste kollega på uddannelsen
Ifølge Kenneth var uddannelsen meget givende, han lærte blandt andet om asbest, farlige stoffer og bæredygtig nedrivning og byggeri. Sidstnævnte emne berørte uddannelsen kun kort, men Kenneth synes, at netop det emne er meget interessant, og vil gerne vide mere, om hvordan man kan mindske byggeriets CO2 aftryk.
Kenneth fik under uddannelsen også lov til at bruge sine evner for matematik. Ifølge ham selv var han ikke specielt god til matematisk, inden han startede, men på skolen faldt femøren, og han blev så god, at han kunne hjælpe sine medstuderende med de opgaver, hvor der skulle udregnes mængder, tryk og lignende.
Da Kenneth afsluttede uddannelsen, blev han af sine medstuderende kåret som ’Bedste kollega’, en titel der kom lidt bag på ham.
- Ærligt så så jeg ikke det komme, og jeg ved ikke præcist, hvorfor jeg fik den titel. Måske fordi jeg hjalp de andre med matematikopgaverne - men det er bare et gæt, siger Kenneth.
Udvikling og fastholdelse af medarbejdere er vigtigt
Både Dennis Becker, afdelingschef og Dean Christensen, produktionsleder, er meget åbne, når emnet omhandler udvikling og uddannelse af medarbejdere i Tscherning. De sender jævnligt medarbejdere på nedriver- og formandsuddannelse. Begge med samme formål, at gøre medarbejdere mere fagligt stærke.
- Jeg oplever, at de medarbejdere der har været igennem nedriveruddannelsen, kommer retur mere selvstændige, fagligt stærkere og mere selvsikre – og det gælder også for Kenneth. Jeg ser gerne, at de medarbejdere vi sender på uddannelse, har været i Tscherning i minimum et års tid. På denne måde har både de og jeg et kendskab til hinanden og er klogere på retning og udvikling. Eneste ulempe ved at sende folk på uddannelse er, at vi skal ’lukke hullerne’ på opgaverne, når de er på skole, og det er ikke altid nemt, fortæller Dean.
Det holder dog ikke Dean tilbage for også at sende medarbejdere afsted på uddannelse i fremtiden. I en branche med en relativ høj udskiftning, så er uddannelse og øvrige udviklingsmuligheder naturligvis også en del af fastholdelsen af medarbejdere.
Dennis har været mange år i branchen, og han ved, at det er svært at fastholde medarbejdere i faget, og derfor er uddannelse et af de tiltag, som kan hjælpe på en mere varig relation.
- I Tscherning er uddannelse og gode medarbejderforhold naturlige elementer i fastholdelsen af vores medarbejdere. Hvis man ikke indenfor de første par år bliver tilbudt uddannelse, så er det ikke nødvendigvis fordi Tscherning ikke vil satse på én given medarbejder, men et udtryk for, at man måske ikke kan undværes i længere tid på det pågældende tidspunkt eller at man allerede besidder de rette kompetencer og kigger på fremtidige muligheder. Man er som medarbejder naturligvis altid velkommen til at høre, om man kan komme i betragtning til uddannelse eller øvrige udviklingsmuligheder, siger Dennis.
Tatoveringer symboliserer gennemførslen af nedriveruddannelsen
At gennemføre nedriveruddannelsen er stort, og for de fire Tscherning medarbejdere blev det fejret med et varigt minde i form af tatoveringer.
- Jeg er stolt af at have gennemført uddannelsen, så det må godt cementeres - og det har jeg og de andre fra Tscherning, som jeg læste med, gjort med at få lavet en tatovering. Min tatovering er på min overarm og er en figur, der holder et brækjern. Det symboliserer meget godt, hvad jeg laver til hverdag, smiler Kenneth.