Nyheder
  • En menneskekender i HR-chefstolen

En menneskekender i HR-chefstolen

LEDERPROFIL: Trine Søby er udrustet med +20 års erfaring som leder og udvikler indenfor HR. Hun har bygget HR-afdelinger op i store virksomheder og skal nu videreudvikle Tschernings HR-indsats. Efter få dage er arbejdet i fuld gang, og HR-chefen drevet af to konkrete visioner.

Onsdag d. 1. december kunne Tscherning endelig byde velkommen til Trine Søby. Og det er mere end en rig kompetence-pakke, virksomheden får glæde af fremover med Trine i HR-chefstolen, der bag sig har lignende titler fra indflydelsesrige virksomheder som bl.a. Wicotec Kirkebjerg, Trelleborg Group og Egmont. Det er også en ægte menneskekender. En af dem, der ser på dig med et sæt strålende og hjertevarme øjne, som giver eftertanken tid, og som tør stille de spørgsmål, der prikker et sted i systemet.

”Burde du være her i dag?” spørger hun, før interviewet overhovedet kommer i gang. Busted. Og et kvarter senere er den nye HR-chef opdateret på en gigtsygdom, der er fuldstændig usynlig for alle, der ikke har hendes blik.

”Jeg er glad for, at jeg ved det om dig, så vi kan passe på dig,” siger hun til sidst med fast stemme.

Så overgiver hun sig endelig og sætter kroppen i gang med en vandring frem og tilbage, fra væg til væg i det lille mødelokale. Imens svarer hun ivrigt med både tale og kropssprog på de spørgsmål, der handler om hende og starten i virksomheden.

”Jeg fornemmer rigtigt meget hjerte på godt og ondt, og jeg glæder mig bare til at komme i gang med at arbejde med den grundkerne, der er i kulturen – og finde ud af, hvad vi vil, og hvad vi ikke vil,” indleder hun og understreger sin pointe med en markant håndbevægelse.

Hun har haft 5 dage. Og det er mandag formiddag, så reelt er der tale om 2,5. Den samlede siddetid i den stol, hun har overtaget, beløber sig til små to timer. Resten af tiden har hun siddet i møde, været på rundvisning og fået overleveret en masse praktisk viden. Der må være en kanal, hvor informationer om ’alt det bløde’ løber ind, mens hun foretager sig alt muligt andet. Og mens det alt sammen sikkert og hurtigt lagrer sig i hukommelsen, har hun også en kort udgave af de første dages indtryk:

”Det, der slår mig er, at der er rigtig mange smil. Det, synes jeg, er rigtig fedt.”

Hvad vi kan lære af det, vi har lært

Trine Søby kommer fra store koncerner med store systemer og et bureaukrati, som sænker beslutningshastigheden. Hun har været den, der pressede på, og som hellere ville forandre i går end i morgen. Den hovedpine er kureret efter to direktionsmøder i Tscherning.

”Nu kan det godt være, jeg snarere skal være den, der siger, ’nu stopper vi lige op og tænker over det’”, siger Trine og griner.

For der er som altid fart på i Tscherning. Der er et stort engagement og dermed også en stor lyst til at skabe positive forandringer på alle niveauer i organisationen, har Trine bemærket.

”Der er masser af kærlighed i denne her biks – og nogle gange er den kærlighed også anledning til frustrationer. Men det er trods alt bedre, end at man ingenting kan mærke, for frustrationerne er jo et tegn på, at man er engageret og har lyst til at forandre noget. Vi skal bare have det kanaliseret ud på en ordentlig måde. Vi lytter alle sammen bedre, når der bliver talt ordentlig og konstruktivt til os,” siger hun.

For at udnytte det potentiale bedst muligt, har Trine to visioner, hun gerne vil opfylde. Den første er at styrke videndeling og det fællesskab, som skal bruge tiden på det.

”Når vi bruger summen af alt det, vi kan, så giver et plus et lige pludselig 10. Det opnår man ved at ville lære, ved at evaluere på, hvad gjorde vi galt sidste gang, og hvad gjorde vi rigtigt. Hele branchen evaluerer alt for lidt. Og deler man erfaringen og ikke mindst de gode historier med hinanden og snakker om det, der ikke virkede – ikke for at pege fingre, men for at løfte os – så kommer vi fremad,” siger Trine.

Tscherning gør det let

Den anden vision er at gøre det endnu lettere at være medarbejder i Tscherning. Det vil Trine opnå ved at effektivisere og digitalisere nogle processer, som i dag kræver en større administrativ indsats at håndtere manuelt.

”Der er rigtig mange ting, der fungerer rigtig godt i Tscherning. Vi formår allerede at samle bæredygtighed, social ansvarlighed, god kultur og god forretning i ét. Men der skal også sættes strøm på nogle interne processer, som gør det let at være medarbejdere og ledere i Tscherning. Det skal være let at tilgå information, at registrere timer og bestille tøj – let at være en del af Tscherning. Og mit mantra er, at vi skal have det sjovt, mens vi gør det,” uddyber Trine og berører dermed et af de HR-dilemmaer, hun har mødt mange gange i sin karriere.

For er det så ensbetydende med, at man kun må komme på arbejde, hvis man er glad og kan byde ind med sjov og glæde?

”Nej. Jeg tager det, jeg gør, meget alvorligt, og jeg tager de mennesker, jeg er sammen med, deres problemer og deres udfordringer, meget alvorligt. Men hvor er der dog meget, vi kan gøre sammen, hvis vi roser og anerkender og fejrer. Og når der er tillid i den måde, vi gør tingene på og holder hinanden op på den tillid, vi viser hinanden, kan vi også tage de svære snakke. Hvis folk føler sig set og anerkendte, når de går på arbejde, er der langt større commitment. Det betyder ikke, at folk skal komme på arbejde, når de er syge. Men de skal dukke op, selvom de har en øv-dag – tænk hvis arbejdet kunne gøre det til en god dag. Og så skal vi støtte folk i deres opgaver og hjælpe dem der, hvor de har svært ved at finde vej.”

Trine har igennem sin karriere stået imellem konfliktparter, og hun ved mere end de fleste, om hvad det kræver at tage en svær samtale. Hun tager en pause fra vandringen mellem mødelokalets vægge. Det strålende og hjertevarme blik får et drilsk skær. Så smiler hun og siger:

”Vi skal være mænd nok til at kunne sige undskyld til hinanden. At have nosser nok til at indrømme, når vi tager fejl.”

 

Gå tilbage