Det sker
  • Blå himmel sætter turbo under Køges Grønne Strøg

Blå himmel sætter turbo under Køges Grønne Strøg

Der er ingen coronakomplikationer på Tschernings byggeplads ved Køge Nord, hvor det flotte forårsvejr er er en perfekt baggrund for at skrue helt op for tempoet.

Siden sommeren 2019 har Tscherning været i gang med byggemodningen af den kommende bydel ved den nye Køge Nord station. Og selvom meget af verdenen står en anelse stille for tiden, så er det faktisk kun gået hurtigere og hurtigere den seneste måned, efter at vi har overstået den vådeste vinter nogensinde.

For selvom virusspredning naturligvis bliver taget meget alvorligt også i byggebranchen, så foregår anlægsarbejde naturligt med en vis afstand og i den fri natur, så de eneste forskelle for folkene er som sådan mængden af håndsprit og fordelingen af pladser ved skurvognene, når det er frokosttid.

En af opgaverne er anlægningen af områdets Grønne Strøg, der på kreativ og bæredygtig vis erstatter et traditionelt vandreservoir med vild bevoksning og en serie forbundne fordybninger der, når den afledte nedbør er massiv nok, vil blive til små søer i det ellers parklignende område.

Kompleks opgave
Arbejdet med anlægget er komplekst. Der skal nedlægges Sedi-pipe, der sandfælder regnvandet allerede mens, det er på vej mod de bassiner, der også skal etableres. I regnvandsbassinerne vil der i samarbejde med vores anlægsgartnerne fra Malmos blive plantet særlige planter designet til på grønneste vis at opsamle næringsstoffer – hovedsageligt fosfor – fra vandet og dermed rense det yderligere. Og ikke mindst skal de fem bassiner graves, fores med vandtæt membran og en stribe filtrerende lag.

Udgravningerne, der har fundet sted siden efteråret, var en strid omgang til at starte med, forklarer formand på projektet Hans Henrik Larsen:

- For det første så regnede det. Og så REGNEDE det. Der kom så meget vand, at det simpelthen ikke var til at gå eller stå nogen steder, siger han, og fortæller at det gjorde, at deres oprindelige tilgang til opgaven simpelthen ikke fungerede optimalt.

Vigtig læring
- Vi havde udtænkt sådan en slags funktionstog, så vi hele tiden, havde en der gravede, en der fjernede jorden efter ham, en, der flyttede den over til afhentning og en, der læssede på bilen. Og det meste af det fungerede sådan set ok. Men vi havde en gummihjulsmaskine, der simpelthen ikke kunne køre i det bløde underlag og blev ved med at få kanterne til at falde sammen. 

Hele Køge Nord-projektet er dog som udgangspunkt i høj grad en slags praktisk grundforskning, da en lang række af de tekniker, der benyttes, er helt nye og mere eller mindre er opfundet til formålet.
Derfor var det en meget naturlig proces for holdet at tage ved lære af situationen og sadle om, da det viste sig, at det originale setup kunne optimeres.


De bedste folk og det rigtige udstyr
- Vi har lært meget af opstarten. Nu har vi fået en langarmsmaskine ind, der kan tage fat nede i bunden af bassinerne men holde sig helt oppe i terræn. Og nu spiller det virkelig, fastslår formanden, der dog understreger, at det ikke kun er den ændrede opsætning af maskinerne, der er grunden til den gode fremdrift.

- Vejret er jo perfekt – så det er nu, vi skal knokle igennem. Og det gør vi. Vi har simpelthen nogle af branchens bedste folk på sagen. Så nemt er det. Og så arbejder vi hele tiden med at give folk det ansvar de kan trække – og sætte de enkelte medarbejdere til det, de gør allerbedst. Der er altså forskel på, om du sætter din mormor ind i en racerbil eller om du bruger Kevin Magnusson.  Og lige nu arbejder vi altså i Formel 1-tempo!

Gå tilbage