Nyheder
  • 14 dage med elbiler
  • 14 dage med elbiler
  • 14 dage med elbiler
  • 14 dage med elbiler
14 / 01 / 2016

14 dage med elbiler

G. Tscherning A/S’s velkendte grønne biler har i 14 dage haft fire meget lydsvage kollegaer.

G. Tschernings grønne signaturfarver er ikke en tilfældighed. Den grønne tankegang har været en bærende værdi siden den spæde start i 1970’erne, og overalt i virksomheden – hvad enten det er på pladser og kontorer eller på opgaver, hvor miljøsanering er en del af opgaven – så har vi de grønne briller på.

G. Tscherning A/S har en erklæret målsætning om at kontinuerligt at mindske sin udledning af CO2. Det gælder naturligvis også flåden af biler.

Et enkelt kig på morgentrafikken er nok til en erkendelse af, at byggebranchen må kunne mindske sin andel i CO2-udslippet betragteligt, hvis firmabilerne bliver mere miljøvenlige. Derfor har G. Tscherning A/S som den eneste entreprenørvirksomhed takket ja til at deltage i Region Hovedstadens og Energistyrelsens projekt ”Mød Elbilen”.

Projektet skal afdække, hvordan de miljørigtige biler kan benyttes i forskellige brancher. Derfor står fire vogne – tre personbiler og en varevogn – og et par af de nødvendige ladestationer i små to uger til fri afbenyttelse for koncernens medarbejdere.

150 km på en ladning

Bilparken hos G. Tscherning A/S tæller i øjeblikket 174 biler, fortæller materielchef Carl-Johan Huneck. Denne formiddag har han igen bestilt nye biler, denne gang to styk, og han håber, at erfaringen fra projektet kan hjælpe til en afklaring af, hvornår han kan udskifte benzin- og dieselslugerne med elbiler.

”Den store udfordring er rækkevidden. Der er godt 150 kilometer på en ladning, men mindre ved kørsel på motorvej og endnu mindre her i vinterkulden. Vi har byggepladser på hele Sjælland og folk skal kunne ud og hjem. Men folks indstilling til elbilerne er også vigtig, hvis vi vil have dem implementeret ordentligt i virksomheden”, forklarer han.

Opladning med almindeligt 220 volt stik

Alle de fire modeller i projektet kan oplades på ladestationer opstillet rundt om i byerne og det tre-fasede stik findes også i eltavlerne ude på pladserne. Et almindeligt 220 volts stik kan også benyttes, blot vil opladningen så være langsommere. For tre af modellerne tager en ladning 6-8 timer. Sjat-opladning er ok og det giver en vis fleksibilitet.

Den ene model, Renault Zoe, kan dog lade til ca. 80 procent på en god time via en hurtiglader, der kan lægges i bagagerummet. Kan en sådan opladning lade sig gøre, vil projektledere, maskinfører, KMA-folk og andre i teorien kunne komme ud på pladserne og retur til kontoret eller hjem. Projektet skal vise, om det også lader sig gøre i praksis.

G. Tscherning A/S er nu i gang med næste fase af projektet – tilbagemeldingen. Her udsendes spørgeskemaer til virksomhedens medarbejdere om deres erfaringer med elbilerne. Siden indsamles de og samles med erfaringerne fra de øvrige virksomheder, der har deltaget i projektet.

Nu undersøger vi økonomien

For G. Tscherning A/S vil elbilerne både være et miljømæssigt plus og en gevinst i virksomhedens CSR-arbejde, forklarer supportchef i G. Tscherning A/S, Christian Køhler-Johansen.
Han anser det ikke for usandsynligt, at virksomheden vil lease et par elbiler efter projektets udløb.

”Projektet skal bidrage til at give os erfaring i brugen af elbiler og afgøre, om vi især praktisk set kan udnytte den nuværende teknologi eller om vi skal vente et par år. Økonomien er naturligvis også vigtig, men dels er der ingen registreringsafgift og ingen løbende grønne ejerafgifter, dels skulle både drift og vedligeholdelse være billigere end ved de biler, vi har i dag. Nu undersøger vi leasingprisen, og så vil vi ikke udelukke, at vi anskaffer et par biler, når projektet er overstået”.

Fakta om projektet:

25 virksomheder fra forskellige brancher deltager i ”Mød Elbilen”. Projektet styres af Region Hovedstadens elbilsekretariat Copenhagen Electric og er støttet af Energistyrelsens pulje for fremme af energieffektive køretøjer.

Grundtanken med projektet er at opnå viden om potentialet for at implementere elbiler, ud fra såvel kørselsbehov som medarbejdernes holdning. De 25 virksomheder får mod en begrænset medfinansiering mulighed for at låne 4 moderne elbiler med tilhørende opladningsbokse i 14 dage inklusiv instruktion, help-desk og anbefalinger til den fremadrettede omstillingsproces. Til gengæld forpligter de sig til, at deres elbiloplevelser kan formidles til andre virksomheder.

De fire biler, G. Tschering A/S i øjeblikket har til sin rådighed, er Renault Zoe, Nissan Leaf, VW e-Up samt varevognen Nissan e-NV 200.

 

Ønsker du flere oplysninger om G. Tscherning A/S’s medvirken i “Møde Elbilen”-projektet, så kontakt gerne supportchef Christian Køhler-Johansen for mere information.

 

 content/elbiler2.jpg

Materielchef hos G. Tscherning A/S Carl-Johan Huneck er ikke afvisende over for elbiler. Billig drift og vedligeholdelse er blandt de aspekter, der trækker op.

 

content/egedalcentret3.jpg

Elbiler i dag er udstyrsmæssigt og funktionelt lige så moderne som almindelige biler. Rækkevidden på en ladning er dog stadig en udfordring, og det er den, G. Tscherning A/S i øjeblikket forsøger at blive klogere på i Energistyrelsens projekt ”Mød Elbilen”. Her får mekaniker Metin Ciftci sig en tur i en Nissan Zoe.

 

content/elbiler4.jpg

Gå tilbage